Het programma van de opleiding toegelicht

Het programma van de opleiding om daarmee de samenwerking in een organisatie effectief op de kaart te krijgen en houden bestaat uit drie dagen. De drie ‘werelden’ waartussen een samenwerking zich beweegt komen aan de orde met steeds een focus op ‘waar wil je zijn op de Schaal’ gecombineerd met ‘hoe kom ik daar met mijn team?’ De dagen zijn praktisch opgezet, we doen veel oefeningen en combineren die met casussen die de deelnemers inbrengen en oefening om de Schaal zelf te kunnen presenteren.

De drie werelden van de Schaal van Samenwerking

De Schaal als routekaart 

Op dag 1 staat als eerste thema de Schaal als routekaart centraal.

Wat is ermee mogelijk en wat niet. Hoe introduceer je de Schaal en sluit je daarmee aan bij de ervaren ‘realiteit’ van een team.
Is er veel overleefgedrag? Dan start je anders dan in het geval er veel ontloopgedrag is in een team. Een al goed samenwerkend team geeft weer andere, de samenwerking versnellende en verdiepende, mogelijkheden.

Programma:

  • Teamoefening / kennismaking (ervarend leren)
  • De Schaal van Samenwerking gebruikmakend van grondplaten (presentatie)
  • De Schaal toegepast in je eigen trainingsgroep (oefenen)
  • Herkennen van gedrag en koppelen aan de schaal (toepassen)
  • Verdieping door vragen uit de groep (gesprek)

Twee trainers, 6 tot 12 deelnemers.

Ontloopgedrag in teams

Op dag 2 staat als tweede thema ontloopgedrag centraal.

Er is veel geschreven over samenwerken, er zijn boekenkasten vol over conflict en escalatie, maar er is nauwelijks literatuur over ontlopende groepen. Toch is dit de grootste groep is onze ervaring. Wat kenmerkt een ontlopend team, hoe herken je ontlopend gedrag en wat zijn de interventiemogelijkheden?

Programma:

  • De Schaal – hoe zit het ook alweer (oefening)
  • Teamoefening (ervarend leren)
  • De Schaal van Samenwerking hoe gebruik je die in een team? (presentatie/gesprek).
  • Hoe kun je in Ontlopende teams de Schaal gebruiken? (werkvormen).
  • Casuïstiek over situaties in Ontlopende (en Overlevende) teams (gesprek).
  • Teamoefening (als de tijd het toelaat).
  • Presenteren van een voor de deelnemer belangrijk aspect van de Schaal (oefening).

Twee trainers, 6 tot 16 deelnemers.

Overleefgedrag in teams

Op dag 3 staat als derde thema overleefgedrag centraal.

Een overlevend team richt schade aan. Kenmerk is dat iedereen de ander aanwijst als de schuldige. Daardoor neemt het lerend vermogen af, op weg naar de volgende confrontatie. Welke interventies zijn dan nog mogelijk? Hoe kun je als leidinggevende, hrm functionaris, adviseur, trainer of coach hierin samenwerkend blijven functioneren? Ook een overlevend team snakt naar een goede samenwerking, maar waar begin je?

Programma:

  • Ervaringen in het werken met de Schaal delen (afstemmen en delen)

  • Oefening met de actiekaarten.

  • Teamoefening (ervarend leren) en gebruik van de Schaal.

  • De Schaal toegepast in je eigen trainingsgroep / casus (oefenen).

  • De Schaal in Overlevende groepen toepassen (werkvormen, waaronder systemisch werken met de coaching toolbox).

  • Verdieping aan de hand van vragen uit de groep (gesprek).

  • Presenteren van een belangrijk aspect van de Schaal (oefening).

  • Certificering.

Twee trainers, 6 tot 16 deelnemers

Na deelname ontvangen de deelnemers een certificaat.