Ervaringsleer voor team coaches
Leer actieve werkvormen en ervaringsleer
toe te passen in de context van teamcaching
Leer actieve werkvormen en ervaringsleer
toe te passen in de context van teamcaching
Team4Teams en de Schaal van Samenwerking slaan de handen ineen voor deze opleiding ervaringsleren voor teamcoaches. Wil je naast theoretische kennis over samenwerking, leiderschap en coaching vaardigheden ook leren hoe je ervaringsleer op een waardevolle manier kunt inzetten in team ontwikkeltrajecten dan is deze opleiding iets voor jou!
Bij team coaching, communicatie- en leiderschapstrainingen gaat het uiteindelijk heel veel over gedrag, en dan helpt het enorm om dit ook in de training te gaan ervaren met behulp van actieve werkvormen. Zo hoef je niet alleen maar te praten over dingen die ooit een keer gebeurd zijn op de werkvloer, maar kunnen we ook in het hier en nu kijken naar wat iedereen doet en wat het effect daarvan is op anderen.
Tijdens de vier dagen van de opleiding leer je:
Opbouw:
De opleiding bestaat uit een tweedaagse en daarna nog twee keer een losse dag. Tussen de praktijkdagen is er ruimte voor zelfreflectie, eventuele huiswerkopdrachten, bestuderen van literatuur en eventueel meekijken bij een training. De opleiding is het meest effectief als je tussen de dagen in ook kansen hebt om het geleerde al in de praktijk te gaan brengen.
Praktisch:
Randvoorwaarden:
Hieronder het programma op hoofdlijnen waar we soms, zo gaat dat bij ervaringsleren, vanaf zullen wijken omdat we dat op een bepaald moment beter vinden passen bij het leerproces van de groep.
nb. de namen van werkvormen kunnen nogal verschillen per organisatie/land waar ze gebruikt worden. Hieronder staan de namen van werkvormen zoals wij die gebruiken, mogelijk ken je ze juist onder een andere naam of ken je een hele andere werkvorm onder een van onderstaande namen.
|
Inhoud |
Werkvormen |
Dag 1 |
Kennismaken Doelen traject en individueel Reflecties m.b.v. een Schaalvraag Basisprincipes ervaringsleren (Kolb) Verdiepende kennismakingsoefeningen |
Loophole
Ballenfabriek
Duplo |
Dag 2 |
Veiligheid bij ervaringsleren Differentiëren binnen werkvormen. |
Blinde touwbrug
Speedball 1.0 en 2.0 |
|
Inhoud |
Werkvormen |
Dag 3 |
Goed contact maken Presenteren/public speaking (voor de groep staan) Interventies tijdens werkvormen |
Digital access
Stoelendans |
|
Inhoud |
Werkvormen |
Dag 4 |
Gebruik van tools zoals emotiekaarten, scenariokaarten en andere reflectievormen
Oefenen met zelf uitleggen/organiseren van werkvormen. |
Gootjesopdracht 2.0
Vakwerk
|